Tureckie Towarzystwo Turystyczne Koło Turystyczne Z historii Koła Nasz region Nasz śpiewnik Sekcja żeglarska Linkownia Kontakt
startuj z nami  |  dodaj do ulubionych   
Sekcja żeglarska
  BURSZTYNOWYM SZLAKIEM
  Aktualności
  Relacje
  Imprezy
 Relacje

Szlakiem Piastów - Pętla Wielkopolska cz III Wronki -Puszcza Drawska

 Km 167,6; Ib -nadwarciańska wieś Pierwoszewo.

Km 164; pb - rwący prąd;

Km 163,2 - prom górno linowy lina na wysokości 6 m. lb – Wartosław. Wieś sołecka,  poczta. Wieś w gminie Wronki, powiat szamotulski. Położona nad Wartą 8 km na zachód od Wronek. Niegdyś miasto (przywilej z 1785 r.)
o pierwotnej nazwie Nowymost, na lewym brzegu Warty. Ma układ trzech równoległych względem siebie ulic, które łączył od strony wschodniej plac targowy z kościołem. Upadek miasta nastąpił w połowie XIX w. kiedy rząd pruski ograniczył handel barierami celnymi, a produkcja rzemieślnicza nie miała rynku zbytu.
 

Pb - wieś Krasnobrzeg. Strażnica Wodna. Krasnobrzeg (64-513 Mokrz, tel. 0-67 254 71 14).

Km 160,2: Ib - niewielka wieś Lubowo.

Km 157, 6 - prom górno linowy łączący sołecką i parafialną wieś Chojno na pb  malowniczo zlokalizowaną na tle puszczy z lewobrzeżnym Kowalewem.

„Chojno;  Wieś letniskowa położona nad Wartą i J. Radziszewskim, przy południowym skraju Puszczy Noteckiej, w odległości ok. 13 km na zachód od Wronek. W centrum wsi neobarokowy kościół z 1927 r. Z Chojnem związane są liczne opowiadania i anegdoty traktujące humorystycznie różne przejawy życia jego mieszkańców. Pod koniec XVIII w. teren obrzeża Puszczy Noteckiej został osiedlony przez tzw. Mazurów Wieleńskich, po których do ostatnich czasów zachowało się sporo reliktów budownictwa drewnianego. W odległości 1,5 km w kierunku płn-zach. jest położone J. Radziszewskie, a przy nim ośrodek rekreacyjno-wypoczynkowy. W odległości 2 km na zach. od tego miejsca znajduje się J. Chojeńskie, otoczone zewsząd lasami”.

Km 154 - na przemian pola i lasy. Początek Sierakowskiego Parku Krajobrazowego. Tu także zaczyna się obfitujące w czyste jeziora Pojezierze Międzychodzko-Sierakowskie.

     Sierakowski Park Krajobrazowy   - Obszar 30 143 ha o bogatym polodowcowym ukształtowaniu powierzchni, z licznymi rynnami jeziornymi, pagórkami morenowymi i urozmaiconymi drzewostanami (najcenniejsze są tu buczyny). Płynąca w północnej części Parku rzeka Warta dzieli Park na dwa bardzo zróżnicowane obszary:

  • w części północnej wydmowy teren Puszczy Noteckiej prawie w całości porośnięty monokulturowymi lasami sosnowymi, 
  • w części południowej pagórkowaty teren morenowy z leżącymi
    w głębokich rynnach jeziorami, częściowo pokryty lasami liściastymi (m. in. pięknymi partiami lasów bukowych i mieszanych).
    W granicach Parku utworzono 4 rezerwaty”.

Km 153: pb - mała puszczańska wieś Bukowce. Tuż nad rzeką młody sośniak

Km 150": pb - spomiędzy drzew puszczy wyzierają zagrody Bucharzewa.

Km 148 - lasy po obu brzegach rozstępują się. Z daleka widoczne zarysy większej miejscowości.

Km 147 Ib - ujście strugi z niedalekiego Jeziora Lutomskiego.

Km 146; Ib - Sieraków w powiecie międzychodzkim. Stare miasto wielkopolskie o świetnej historii, związane z nazwiskami Krzysztofa Opalińskiego, króla Stanisława Leszczyńskiego i Jana Amosa Komeńsk:iego. Bardzo cenny późnorenesansowy kościół parafialny baroko"y kościół po ewangelicki i resztki średniowiecznego zamku Opalińskich. Znane Państwowe Stado Ogierów Siedziba gminy sierakowskiej w powiecie sierakowskim.

            "Długo by szukać drugiej takiej miejscowości jak Sieraków" - ta śmiała deklaracja otwierająca informator turystyczny o Sierakowie Wielkopolskim powodowana jest z pewnością po części lokalnym patriotyzmem, ale tym bardziej zachęca do naocznej weryfikacji jej treści. Na czym więc powinien spocząć wzrok wędrowca, który zawita w te strony, aby wyjechał z przeświadczeniem o prawdziwości postawionej na początku tezy?

 Już samo położenie nad Wartą, w pobliżu rozległych borów Puszczy Noteckiej, stwarza interesujące tło krajobrazowe. Swoje dorzucił lodowiec, który hojnie obdarzył te okolice malowniczymi morenowymi wzgórzami i osadził pośród nich liczne jeziora. W takich warunkach flora i fauna rozwijały się ochoczo i trwa to do dzisiaj, czemu sprzyjają czyste wody i lasy.
      Tyle Stwórca. A człowiek? Na szczęście nie zmarnował danych mu przez naturę darów - ochrania je, a nawet pomnaża. Ale po kolei: Najstarsze ślady obecności ludzi w tych stronach pochodzą sprzed około 8000 lat p.n.e. Pierwsza wzmianka pisemna o Sierakowie pojawiła się w roku 1251, a o prawach miejskich źródła wspominają po raz pierwszy w roku 1388.
     Z historią Sierakowa związany jest najsilniej magnacki ród Opalińskich, którzy kupili miasto w roku 1591.
    To oni sprowadzili tutaj ojców Bernardynów i ufundowali im kościół i klasztor. Kościół, w zamyśle fundatorów - mauzoleum Opalińskich, przechodził zmienne koleje losu. Pełni dziś rolę świątyni parafialnej; pełno w nim dzieł sztuki najwyższej klasy i określenie "perła Sierakowa" nie jest w niczym przesadzone. Opalińscy pozostawili po sobie w miasteczku jeszcze jeden trwały ślad - zamek. Do dzisiejszych czasów zachowały się tylko fragmenty jego piwnic, na których w połowie lat 90. zrekonstruowano jedno z dwóch skrzydeł dawnej budowli. Dziś mieści się tam Muzeum - Zamek Opalińskich. Chroni się w Sierakowie nie tylko zabytki. Miasto stanowi centrum Sierakowskiego Parku Krajobrazowego obejmującego swym zasięgiem cztery rezerwaty i liczne pomniki przyrody. W pobliskim Chalinie działa Ośrodek Edukacji Przyrodniczej. Wspomniałem o pomnażaniu darów natury. Ściślej rzecz ujmując chodzi o rozmnażanie. Koni. Właśnie z tymi czterokopytnymi stworzeniami kojarzy się wielu ludziom przede wszystkim Sieraków. Nic dziwnego - sierakowskie Stado Ogierów istnieje już od 171 lat i co roku odwiedza je tysiące turystów”.

Km 144,4 - most drogowy o znaczeniu lokalnym.

Km 144,2; lb - doskonale dojście do brzegu, blisko miasta. Brak jakiejkolwiek przystani z infrastrukturą.

Km 144; pb - wśród drzew ukryta wieś Marianowo. Zataczając łuki Warta kieruje się na południowy zachód.

Km 141,8; .pb - urocze miejsce do cumowania u stóp lasu.

Km 140,8; pb - Kobylarnia, niewielka wieś sołecka. Stąd warto wybrać się nad Jezioro Kłosowskie i obejrzeć Czaple Wyspy hektarowy rezerwat starodrzewu sosnowego i dębowego założony dla ochrony ptaków: bardzo rzadkich - sokola wędrownego, gągoła krzykliwego i bardziej powszechnych - czapli i kormorana. Jezioro Kłosowskie jest jednym z najpiękniejszych w Pojezierzu Międzychodzko-Sierakowskim.

Km 140,3; lb - cegielnia Kłosowce.

Km 137, 6; pb - ujście strugi z Jeziora Kłosowskiego. Tuż nad brzegiem, na wysokiej skarpie - wieś Chorzępowo.

Km 136 - prom górno linowy; lina 5,1 m nad wodą. Uwaga na mielizną – przy lewym brzegu ploso – płynąć prawym brzegiem. Na pb Zatom Stary na lb Zatom Nowy, wsie sołeckie. Dalej przez dwa kilometry na pb płaskie błonie, następnie las i strumyk wpadający małym wąwozie a na lewym brzegu cały czas wspaniały las mieszany: dęby, lipy, jesiony i sosny.

Km 133,1 ; lb - Aleksandrowo, samotny folwark rysujący się wyraziście. na skraju lasu. Wygodne miejsce do cumowania i biwaku. Po skręcie rzeki na południe otwiera się perspektywa na miasto.

Km 127,6 lb - Międzychód - ok. 11 tys. mieszkańców liczące miasto powiatowe wśród, jezior i lasów na pograniczu Wielkopolski i Ziemi Lubuskiej. Miejscowość ładna i zadbana o znaczeniu wczasowo ­turystycznym Jednorazowo ok. 2 tys. wczasowiczów). Prawa miejskie od XV w. Zabytki ładne, ale bezstylowe: dwa kościoły trochę XVIII - wiecznych kamienic na rynku.

„Międzychód to centrum Pojezierza Międzychodzko - Sierakowskiego położonego w zachodniej części Niziny Wielkopolsko - Kujawskiej u zbiegu trzech regionów naturalnych: Wysoczyzny Poznańskiej, Kotliny Gorzowskiej i Obniżenia Obrzańskiego. Miasto rozlokowało się w dolinie Warty, pomiędzy rzeką a Jeziorem Miejskim, w miejscu z natury obronnym. Występujące w pobliżu brody stanowiły w średniowieczu połączenia dróg w kierunku Pomorza Zachodniego, Międzyrzecza, Gorzowa i Santoka. Biegnące tędy szlaki handlowe zapewniały jego rozwój.

W źródłach pisanych Międzychód pojawia się stosunkowo późno, bo w 1378 r. Wystawiono tu wtedy dokument w sprawie zamiany Rokitna, posiadłości starosty wielkopolskiego Domarata z rodu Grzymalitów na wsie cysterskie Muchocin i Radgoszcz. Jednakże liczne grodziska z IX i X wieku znajdujące się w pobliżu miasta świadczą o stosunkowo gęstym zaludnieniu tego terenu już we wczesnym średniowieczu, z czego wnioskować należy, że jako osada istniał najprawdopodobniej już wcześniej. Zachowane źródła archiwalne nie podają, kiedy otrzymał prawa miejskie, wiadomo natomiast, że pod koniec XIV wieku był już miastem W ciągu wieków nazwę miasta pisano różnie Mezichod, Mjendsychod itp. Wiąże się ona z jego położeniem między brodami”.

Km 127 - most na drodze krajowej 160 Międzychód-Drezdenko.

Km 126,9 - pb - na skarpie nadbrzeżnej wielki las. Na lb - wzgórza. "Warta skręca na północny-zachód. Przy brzegach częste ostrogi.

Km 126,7 lb - Nadzór Wodny Międzychód (ul. Wały Jana Kazimierza 64-400 Międzychód, tel. 0-95 748 2824).

Km 123,5 : Ib -wieś sołecka Muchocin.

Km 120: pb - Mierzyn, wieś i ośrodek wczasowy nad Jeziorem Mierzyńskim na skraju Puszczy Noteckiej, przy drodze wojewódzkiej  nr.199 Międzychód - Skwierzyna Tu kończy się Pojezierze Międzychodzko-Sierakowskie. Wpływamy między wały przeciwpowodziowe, za nimi rozlegle łąki, na horyzoncie bór.

Km 118 - dawna granica polsko-niemiecka (w latach 1919-1939).

Km 113, 9; pb - Wiejce, puszczańska wieś agroturystyczna. Wał towarzyszy biegowi rzeki, od strony prawej tylko na odcinkach łąkowych.

Km 107; pb - wieś Nowy Dwór, pojedyncze zagrody na wysokim brzegu.

Km 105; pb - za wałem - dąbrowa. Stąd zakręt na południe.

Km 104; lb - Krasne Dłusko, pałac, majątek. Las za zabudowaniami. Rozpoczyna się bardzo długi prosty odcinek. Puszcza Notecka dalej towarzyszy Warcie.

Km 104,4 - 101,5 ciągnie się przysiółkami między rzeką i puszczą wieś Świniary z majątkiem po jej środku.

Km 92,5 - Skwierzyna, miasto w powiecie międzyrzeckim woj.Lubuskiego, siedziba gminy ok. 8 tys. mieszkańców. Historia nie oszczędziła miejscowości dotkliwych ciosów W XIII w. miasto należące do Śląska zagarnęli Brandenburczycy i sprzedali Krzyżakom. Odbite przez Łokietka stało się miastem królewskim. Było niszczone przez pożary a w 1945 r - przez ciężkie walki na podejściach do Odry. Wartościowy kościół gotycki z XV w.

            Według autorów nielicznych zachowanych źródeł pisanych i kartograficznych, Skwierzyna rozwinęła się z niewielkiej osady rybackiej, która powstała w miejscu pradawnej przeprawy rzecznej u ujścia rzeki Obry do Warty. Tutaj krzyżowały się ważne szlaki lądowe (Wielkopolska- Pomorze Zachodnie- Brandenburgia) i wodne (Poznań-Santok-Szczecin), które przyczyniły się do rozwoju miasta. To prawdopodobnie tutaj, według wzmianek w kronikach, Bolesław Krzywousty przeprawiał się przez rzekę Wartę, by przepędzić Pomorzan, którzy „...na wprost Sątoku (...) wystawili gród przeciwny”.

Legenda mówi, że gród założył książę Świętopełk i około 1208 r. nadał mu pierwsze prawa miejskie. Taką wersję zdarzeń podaje najstarsza kronika miasta napisana prawdopodobnie przez XVIII-wiecznego pisarza miejskiego oraz fragmentarycznie zachowana kronika Erasmusa Lassena z początku XIX wieku. Późniejsze źródła jednak wykluczają taką możliwość. Pewnym natomiast jest fakt, że z osady rybackiej później targowej, już w XII wieku rozwinęło się miasto, które w 1295 r. uzyskało pierwszą lokację. Prawa miejskie nadał Skwierzynie książę wielkopolski, Przemysł II.

Strażnica Wodna Skwierzyna  (66-440 Skwierzyna, tel. 0-95-717 03-73). Most drogowy
 z szosą Skwierzyna-Drezdenko. Dogodne miejsce na cumowanie przy lb, poniżej mostu.

Km 91 - most kolejowy na trasie Skwierzyna - Krzyż.

Km 90,7; lb - ujście Obry - interesującego, ładnego szlaku dla kajaków i małych łodzi żaglowych.

Obra lewy dopływ Warty, długość szlaku kajakowego ok. 180 km. Ważniejsze miejscowości na szlaku: Kopanica, Zbąszyń, Trzciel, Międzyrzecz, Gorzyca, Bledlew, Stary Dworek, Skwierzyna. Całkowita długość Obry wynosi 253 km, a powierzchnia dorzecza 4021 m2. Wypływa w okolicach Wałkowa na wysokości 140 m n.p.m., wpada natomiast do Warty w Skwierzynie na wysokości 24 m n.p.m. Rzeka o zróżnicowanym charakterze, umożliwiająca organizację spływów zarówno dla początkujących jak i zaawansowanych; Paklica największy lewy dopływ Obry, długość szlaku kajakowego ok.30 km. Ważniejsze miejscowości na szlaku to: Lubrza, Gościkowo, Szumiąca, Skoki, Kuźnik, Międzyrzecz. Wspaniała rzeka na weekedowe spływy dla średnio zaawansowanych”.

MRU – Miedzyrzecki Rejon Umocniony

„Niezwykłym elementem krajobrazu okolic Międzyrzecza są zagubione wśród lasów i pól żelbetowe bryły bunkrów, potężne stalowe kopuły i ciągnące się kilometrami rzędy betonowych słupów, tzw. "zębów smoka" - zapór przeciwczołgowych.

Pozostałości fortyfikacji Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego do dziś budzą podziw swym ogromem, pobudzają wyobraźnię, zachęcają do zwiedzania, stanowiąc największą turystyczną ziemi międzyrzeckiej.Unikatowy na skalę europejską system fortyfikacji przyciąga rzesze turystów z kraju i zagranicy. Międzyrzecki Rejon Umocniony (MRU) został zbudowany przez Niemców w latach międzywojennych i w czasie II wojny światowej w celu obrony rubieży III Rzeszy.

Fortyfikacje tworzył system kilkudziesięciu żelbetowych bunkrów. Około 21 z nich było połączonych za pomocą podziemnych korytarzy znajdujących się na głębokości 30-50 m, tworzących istny labirynt o łącznej długości ok. 30 km! Jest nowocześniejszym niemieckim odpowiednikiem Linii Maginote"a. Zachowane obiekty rozproszone i połączone z podziemnymi korytarzami  odcinka centralnego to wielka atrakcja dla miłośników militariów, historii i przyrody. W części liczących ponad 30 km. korytarzy znajduje się rezerwat nietoperzy”.

Km 79; pb - ostatnie spotkanie z Puszczą Notecką. Warta skręca ku północy. Teraz widzimy przed sobą bardzo długą prostą i w jej perspektywie, w dali - wieżę. Przez następne 10 km będziemy płynąć przez teren zupełnie płaski, bagienno-łąkowo-olszowy, przerywany laskami. dąbrowami i sośniakami.

Km 75; pb - 1000 m od brzegu Murzynowo, wieś sołecka, majątek,

poczta. Na międzywalu dużo starorzeczy z czystą wodą i rybami. Bardzo dużo dobrych miejsc cumowania i biwakowania.

Km 69,9; pb – ujście Noteci do Warty.

 

Ujście Noteci i Santok

Km 69,9; pb - ujście Noteci do Warty. Tym samym zakończyliśmy spływanie Wartą od Morzysławia, ujścia kanału Ślesińskiego (336.6km).

Uwaga! przed wpłynięciem na Noteć – mielizny, zachować szczególną ostrożność, bardzo silny prąd, skręcać w prawo szerokim łukiem, już po połączeniu się Noteci z Wartą, wziąć poprawkę na bardzo silny nurt rzeki.

Przed nami Noteć. Jesteśmy w ważnym węźle komunikacji wodnej. Tędy prowadzi trasa wodna wschód-zachód z Berlina na Mazury na Wisłę i do Gdańska, Malborka i na Zalew Wiślany także na Pojezierze Iławskie. A w przeciwną stronę – do Kostrzyna nad Odrą (67,1 km), Odrą w górę - na Śląsk, w dół - do Szczecina i na wody Zalewu Szczecińskiego, zaś przez Hohensaaten ­na kanały niemieckie i całą europejską sieć dróg wodnych.

 Santok, niegdyś ogromnie ważny punkt strategiczny W widłach rzek tkwiło prastare grodzisko: strażnica i klucz królestwa pierwszych Piastów Kasztelania. W XI w. gród Pomorców wypartych przez Krzywoustego. Teraz siedziba gminy w powiecie gorzowskim, wieś między Notecią - Wartą i wysoką skarpą. Nad skarpą góruje wieża widokowa. To właśnie, ją widać było z daleka. Kiedy już na serio ruszy turystyka wodna, Santok może zdobyć swoją szansę rozwoju, zwłaszcza po wybudowaniu przystani dla łodzi, kajaków i statków pasażerskich, a także odpowiedniej infrastruktury przystaniowej? Na razie cumowanie w Santoku, jest wyjątkowo paskudne. Ukośnie wyprofilowany beton (!) nadbrzeża podbity, jest łamanym kamieniem, niszczącym dzioby cumujących, jednostek. Warto stanąć na kotwicy rzuconej z rufy i na długiej cumie z dziobu, tak, żeby nie dotykać kamieni. By obłożyć cumę dziobową, trzeba wbijać kołki w trawnik za betonem. Można także dobić (polecam) do nowo wybudowanego stalowego podejścia do statków białej floty – wiąże się to z obowiązkiem pozostawienia kogoś na wachcie w razie gdyby jakiś statek chciał dobijać do tego pomostu, należy wtedy przecumować  jacht w inne miejsce.

      „ Pierwotny gród Santok powstał prawdopodobnie w VIII w., w XI i XII w. przebudowywano jego konstrukcje ziemno-drewniane, tworząc potężna twierdzę na linii Warty i Noteci. W latach 1097-1099 stanowiła ona punkt wypadowy Bolesława III Krzywoustego w walkach toczonych o Pomorze.
Gall Anonim w swej Kronice określił Santok jako "strażnicę i klucz królestwa". Gród, a w późniejszym okresie zamek santocki (w XIV zbudowano wieżę mieszkalną i otoczono ją obwarowaniami) był przedmiotem walk pomiędzy książętami wielkopolskimi a Brandenburgią. Za panowania Kazimierza Wielkiego ponownie wszedł w obręb ziem monarchii piastowskiej (1365-1370), by krótko potem po raz kolejny wrócić do Brandenburczyków. Jeszcze potem krótkimi okresami należał do władców polskich - w 1419-1420 i 1433-1437, ale w końcu znalazł się po drugiej stronie granicy. Do Polski powrócił 1945. Pomimo fizycznej jego utraty aż do ostatniego rozbioru istniała tytularna funkcja kasztelana santockiego

Notecią w górę

Wpływamy na Noteć dolną swobodnie płynącą aż do Ujścia Drawy; do śluzy nr 22 - Krzyż. Jest to rzeka uregulowana, obudowana budowlami poprzecznymi (ostrogi) i podłużnymi (opaski) faszynowymi, umocnionymi narzutem kamienia łamanego. Głębokości w nurcie przy SW wynoszą 2 m, przy SNW spadają do1,25m.

O Noteci

Rzeka typowo nizinna, prawy najdłuższy dopływ Warty długość 361 km. Wypływa na wys. 162-163 m n.p.m. na Pojezierzu Kujawskim z jezior Brdowskiego i Modzerowskiego na wschód od Sompolna. Jest to wschodnie ramię Noteci, płynącej na zachód, do Kanału Ślesińskiego, przepływa przez całe Gopło. Stąd do Pakości zwie się Górną Notecią, tu łączy się z ramieniem zachodnim, wypływającym z Jeziora Skorzęcińskiego (104 m n.p.m.). dalej przepływa przez jeziora: Mielno, Sadłogoszcz, Wolickie. Poniżej Łabiszyna od Noteci odgałęzia się Kanał Górno Notecki. Poniżej Brzozy jako Stara Noteć skręca na zachód.
 Pod Nakłem łączy się z Kanałem Bydgoskim i do ujścia Drawy stanowi tzw. Noteć skanalizowaną. Dolina Noteci jest
szeroka i nieco bagnista. Spadki są tu nieznaczne - od 1 %0 w górnym biegu do 0,1 %0 w dolnym. Wraz z Kanałem Bydgoskim i Wartą stanowi drogę wodną Wisła - Odra.

Do Krzyża Notecią swobodną

Km 0 - ujście do Warty. Pod wpływem Noteci Warta zgodnie przyjmuje ogólny kierunek zachodni.

Km 0,6/225,90 (druga wartość oznacza kilometraż drogi Wisła - Odra liczony od ujścia Brdy do Wisły w Bydgoszczy). Most na drodze krajowej nr 158 Skwierzyna - Gorzów żelbetowy, o prześwicie nad WWZ = 460 cm. Długość: 102,58 m Szerokość: 12,20 m Max rozpiętość: 51,93 m Konstrukcja nad nurtem: żelbetowy łuk systemu Nilsona ze sprężonym cięgłem (płyta jezdni) przęsła boczne - stalowe zespolone Posadowienie: istniejące podpory posadowione na kesonach.

Noteć płynie między płaskimi brzegami, zarośniętymi wikliną i przy brzegu - olbrzymimi trzcinami. Brzegi wyłożone łamanym kamieniem. Woda czysta i przejrzysta.

 Lewemu brzegowi towarzyszy wał. Widać przepompownie. Doskonale płynie się pod żaglami Od 9 km zaczynają się dobre miejsca do cumowania przy miękkiej trawie. Nad zaroślami wieża kościoła w niewidocznej przed nami rozległa Dolina Notecka. Odpływamy stopniowo od skarpy Na horyzoncie, nad olbrzymimi lęgami ciągnie się pasmo wzgórz, krawędź Pojezierza Krajeńskiego z granatową smugą lasów w oddali. Od południa ok. 1 km dalej towarzyszą nam pagórki zarośnięte dąbrowami. Brzegi przyjazne, niskie. Kępy łozy brzozy wierzby i olchy rosną pojedynczo, tu i ówdzie trzciny nad starorzeczami.

Km 12,5 / 214 – most drogowy na podrzędnej drodze przez łąki. 1 km od lb Górecko, wieś sołecka, poczta, parafia.

Km 17/ 207,10 - most drogowy - jak wyżej.

Km 19.4 / 207,10 - most na szosie 157 Goszczanowice - Zwierzyn.

Km 22,9 / 203,60 - Błotno, wieś ledwie widoczna z brzegu. Na lb ­Gościm. wieś sołecka. Niedaleko rezerwat o pow.9 ha- miejsce lęgowe łabędzia, czapli, żurawia.

Km 28,9 / 197 ,60 - most drogowy o prześwicie nad WW = 400 cm . Most
w Trzebiczu w ciągu drogi Kurowo - Trzebicz Długość: 80,00 m Szerokość: 12,20 m Max rozpiętość: 51,70 m Konstrukcja: łuk systemu Nielsona za sprężonym ścięgne (płyta jezdni) Posadowienie: podpory betonowe na istniejących fundamentach.

Lb - Trzebicz, duża wieś nad rzeką, tartak, kościół poczta, sklepy, stacja kolejowa. Noteć skręca na północ. Na lb pojawiają się nowe krótkie ostrogi faszynowe. Na pb w dalszym ciągu atrakcyjne miejsca postoju cumowania i biwakowania. Czysta Noteć zachęca do kąpieli.

„Jaz w Drezdenku miał poprzez spiętrzenie wód Noteci zapewnić wzmocnienie obrony poprzez stworzenie wielkiego rozlewiska od strony ataku. Na mapie widoczny jest nasyp z torem kolejowym, który stanowił zachodni skraj terenu zalewanego w wypadku zamknięcia jazu. Pod wiaduktem kolejowym nad szosą Drezdenko - Krzyż znajdują się ślady gniazd umożliwiających zbudowanie zapory dla napływającej wody tak aby nie przelała się ona szosą w kierunku miasta.

Schrony na prawym brzegu stanowiły osłonę jazu i mostu. Zbudowany od strony ataku jaz wymagał także rozbudowanej pozycji polowej na lewym brzegu Noteci dla jego obrony, choć tu dostateczną zapewne ochronę zapewniała by silna obrona Drezdenka. Schron  nr2 jest schronem biernym dla załogi jazu. Schron drugiej linii znajduje się przy drodze dalej na północ i jest na mapie niewidoczny. Nad Notecią wybudowano najcięższe schrony Wału Pomorskiego o odporności A oraz jedyny na wale schron bierny o odporności B dla załogi jazu. Drugi jeszcze większy jaz podobnego typu miał przegrodzić Wartę w Gorzowie nigdy go jednak nie zaczęto nawet budować”.               

Km 37,8/188,70; pb - Nowe Drezdenko, stacja kolejowa na trasie Krzyż - Gorzów Wielkopolski. Lb - miasto Drezdenko, ok. 10 tys. mieszkańców. Miasto o podobnej przeszłości, co Santok z tym, że tu dłużej zajmowane przez krzyżaków stara zabudowa, pozostałości dawnej twierdzy ciekawe Muzeum Regionalne z działem poświęconym Puszczy Noteckiej. Miasto warto obejrzeć. Należy do powiatu strzelecko-drezdeneckiego.

            W początkach istnienia państwowości polskiej Drezdenko odgrywało znacznie ważniejszą rolę niż obecnie. Gród ten zbudowany został na wyspie, a jego mieszkańcy mieli za zadanie kontrolować ruch na jednym z najważniejszych w Polsce szlaków komunikacyjnych: prowadzącym z Poznania do Szczecina. Nie wiadomo dokładnie, kiedy powstało Drezdenko. Chociaż niektórzy historycy sugerują jego istnienie przed XI wiekiem, pierwsze o nim wzmianki (mówiące o roku 1092) znaleźć można w "Kronice" Galla Anonima. Jednak najważniejsze dokumenty potwierdzające istnienie tego grodu sięgają nie dalej jak do 1233 r. kiedy odnotowano w Drezdenku pobyt Władysława Odonicza - jego nazwa wymieniona została w formie "in Drzina". Dokumenty z 1234 mówią także o "Castrum Drecen". W 1251 Drezdenko było już prawdopodobnie kasztelanią - dokumenty z tego okresu mówią
 o kasztelanie Bogucie. Po nim kasztelanami mieli być kolejno Dzierżykraj i Włost. Ilu ich tak naprawdę było, tego nie wiemy. Wiemy natomiast, że po okresie walk polsko-niemieckich, w 1296, Drezdenko zostało przyłączone do Brandenburgii. Istnieje hipoteza, że w 1309 wróciło na krótko do Polski, po czym w 1314 zostało z powrotem odebrane przez Brandenburczyków. Panowali oni tutaj prawie sto lat. Najważniejszym wydarzeniem z tego okresu było nadanie Drezdenku praw miejskich. Uzyskało je w 1317 roku. Właścicielem grodu została rodzina von der Ost - rycerze z Pomorza. W 1356 Drezdenko stało się lennem Polski. W 1402 Ulrich von der Ost, właściciel grodu, złożył hołd Władysławowi Jagielle, jednak później odmówił oddania Drezdenka. W 1405 wkroczyli na te tereny Krzyżacy i zmusili von der Osta do sprzedaży zamku. Władysław Jagiełło oskarżył ich w tzw. "memoriale wolbromskim" (1409) o zabór Drezdenka. Ciągnące się latami spory o gród były jedną z przyczyn wojny polsko-krzyżackiej (1409-1411). Stare miasto otoczone było murami obronnymi z trzema bramami. W latach 1444-1455 odbudowywano zamek i mury. W 1455 miasto zostało sprzedane elektorowi brandenburskiemu Fryderykowi II. Zakończył się najgorętszy okres dla Drezdenka, ustały walki. Nastąpiło kilka wieków panowania niemieckiego i rozwoju miasta. W 1600 roku otwarto warzelnię soli, bito grosze drezdeneckie na potrzeby handlu z Polską.

W latach 1603-1605 zbudowano twierdzę. Następnie miały miejsce dwie plagi: pierwsza to pożar w 1622, który zniszczył prawie wszystkie zabudowania, a druga to najazd Szwedów w 1637 i całkowite zniszczenie miasta. Szwedzi nękali mieszkańców tego miasta przez 10 lat. Później nastąpiły lata względnego spokoju. Dopiero w 1758 przybyli do Drezdenka Rosjanie i stacjonowali tutaj przez 4 lata - jeszcze długo potem Drezdenko było miastem garnizonowym. Oprócz tego znaczne spustoszenia spowodowało też 7 epidemii, które wybuchły na tych terenach w latach 1758-1866. W 1763 założono nowe miasto - usytuowane między starym miastem a twierdzą. W 1766 na gruzach części twierdzy zbudowano pałac w stylu późnogotyckim. Dziś mieści się tam Gimnazjum Nr 1”

Km 38,35/188,15 - most drogowy Drezdenko na drodze krajowej 160, konstrukcji stalowej, o prześwicie przy WWZ = 460 cm. Wodowskaz Drezdenko, o rzędnej "O" = 24,21 m n.p.m. Kr. SNW = 120 i SW = 200 cm. Nadzór Wodny (ul. Portowa 14, 66-530 Drezdenko, tel. (0­95) 762 01 55). Doskonały port.

Km 40,95 /185,55 -most kolejowy na trasie Krzyż - Skwierzyna (nieczynny)
o prześwicie nad WWZ= 660 cm.. Płyniemy wzdłuż Puszczy Drawskiej.

Puszcza Drawska to przede wszystkim rozległe, sosnowe drzewostany. Dwa i pół wieku planowej gospodarki ukształtowało krajobraz leśny jako mozaikę dojrzałych drzewostanów, drągowin, młodników, upraw
 i zrębów. Znaczna część sośnin rośnie w dodatku na siedliskach dawnych buczyn i lasów dębowych, a niektóre także na zalesionych 50-70 lat temu dawnych polach i łąkach.. W sercu wielkiego kompleksu leśnego Puszczy Drawskiej, leży Drawieński Park Narodowy

Drawieński Park Narodowy, jeden z 22 parków narodowych w Polsce, leży w północno-zachodniej Polsce, na pograniczu województw: lubuskiego, zachodniopomorskiego i wielkopolskiego. Park objął rdzeniową część dużego i bardzo interesującego przyrodniczo kompleksu leśnego - Puszczy Drawskiej. Ze względu na fakt, że jest to jeden z najcenniejszych obiektów przyrodniczych Ziemi Lubuskiej, park ten budzi nasze szczególne zainteresowanie.

Park chroni fragment przyrody Pojezierza Pomorskiego, zdominowany przez lasy, jeziora i doliny dwóch zblizonych do naturalnych rzek – Drawyi Płocicznej. Ważnymi, choć nie zajmującymi dużych powierzchni, biotopami są także łąki i torfowiska (w tym unikatowe torfowiska źródliskowe). Chociaż stopień przekształcenia przyrody tego obszaru jest dość znaczny, często zdarzają się "przyrodnicze perełki" - rezerwat Radęcin to jedna z lepiej zachowanych naturalnych buczyn na niżu Europy; jezioro Czarne to jedno z trzech w Polsce jezior meromiktycznych .




jaz na Noteci w okolicach Drezdenka
54.44kB, 562x480 pix


MRU - tunele
32.06kB, 390x365 pix


ujście Obry
21.88kB, 490x448 pix


Warta w okolicach Sierakowa
11.44kB, 240x258 pix


Warta w Santoku
34.32kB, 195x225 pix


Tureckie Towarzystwo Turystyczne   |   Koło Turystyczne   |   Z historii Koła   |   Nasz region   |   Nasz śpiewnik   |   Sekcja żeglarska   |   Linkownia   |   Kontakt
© Tureckie Towarzystwo Turystyczne - www.ttt.turek.net.plrealizacja online24.pl